काठमाडौं। ‘वाह, उस्ताद!’ जाकिर हुसैनले तबलालाई दिए नयाँ पहिचान, संगीतमा जादू भर्न तबलासँग जोडे।
उनका औँलाहरू राग र लयको द्रुत सिल्वर परिवर्तनमा, संगीत र जादूको ड्रम बजाउँदै उड्यो, फहरायो र तैरियो। जाकिर हुसेन तबलाका उस्ताद, तालवादक, संगीतकार र अभिनेता पनि थिए- उनी पौराणिक कथाका पात्र झैं भारतका थिए र पछि विश्वका भए।
फोक्सोको रोग ‘इडियोप्याथिक पल्मोनरी फाइब्रोसिस’बाट हुसैनको सोमबार बिहान सान फ्रान्सिस्कोको एक अस्पतालमा निधन भएको हो। ७३ वर्ष बाँचेर लाखौं प्रियजन पाएर उनी संसारबाट विदा भए।
भारत र विदेशमा चर्चित यी कलाकारले ६० वर्षभन्दा बढी साधना गरेको लोकप्रिय सङ्गीत छोडेर गएका छन्। उनले भारतीय शास्त्रीय र विश्व संगीतको फ्यूजनमा केही महान भारतीय र अन्तर्राष्ट्रिय संगीतकारहरूसँग स्टेजमा बजाएर तबलालाई पूर्ण रूपमा नयाँ पहिचान दिए।
महान पर्कसनिस्टले आफ्ना बुबा र प्रख्यात तबला वादक अल्ला राखाको तालिममा सिकेर र बजाएर स्वाभाविक रूपमा 'सबै समावेशी सांगीतिक रचनात्मकता' को विकास गर्दै आफ्नो भण्डार ज्याज र कन्सर्टहरू सहित विधा र शैलीहरूमा संगीत सिर्जना गरे।
हुसैनले भनेका थिए, ‘म हुर्कदै गएको मानसिकताले संगीत भनेको संगीत हो, यो भारतीय संगीत वा त्यो संगीत होइन, त्यसैले जब मैले वास्तवमा गैरभारतीय संगीतकारहरूसँग काम गर्न थालेँ, यो स्वाभाविक हात मिलाउने जस्तो लाग्यो।
अल्ला राखाको छोराको रूपमा, सबै समयका एक महान तबला वादक, हुसैन संगीतमा जन्मिएका थिए।
उनले चाँडै सुरु गरे। बाल विलक्षणले आफ्नो पहिलो कन्सर्ट सात वर्षको उमेरमा गरे र १२ वर्ष लाग्दालाग्दै भ्रमण गर्न थाले।
फेब्रुअरीमा, हुसेन भारतका पहिलो संगीतकार बने जसले फेब्रुअरीमा ६६औं वार्षिक ग्रामी अवार्डमा सर्वश्रेष्ठ ग्लोबल म्युजिक एल्बम, सर्वश्रेष्ठ ग्लोबल संगीत प्रदर्शन र सर्वश्रेष्ठ समकालीन इन्स्ट्रुमेन्टल एल्बमको लागि तीनवटा ग्रामी प्राप्त गरे।
'मेरो धेरै ग्रामी जीतहरूको लागि माया, स्नेह, र आशीर्वादको बहावबाट म अभिभूत र नम्र छु। व्यक्तिगत रूपमा तपाईंहरू सबैलाई धन्यवाद दिनु मेरो लागि असम्भव छ तर तपाईंहरू सबै मेरो हृदयमा हुनुहुन्छ र म ढुक्क छु। तपाईंहरू प्रत्येकलाई धन्यवाद दिनको लागि ग्रामीमा भारतको लागि उत्कृष्ट दिन थियो र म राष्ट्रिय झण्डा बोक्न पाउँदा गर्व गर्छु,' उनले त्यस समयमा इन्स्टाग्राममा लेखे।
२०२४ ग्रामीमा, हुसैनले फ्युजन संगीत समूह शक्तिको एक भागको रूपमा 'दिस पल' को लागि उत्कृष्ट विश्वव्यापी संगीत एल्बमको लागि आफ्नो पहिलो सम्मान कमाए, जसमा संस्थापक सदस्य ब्रिटिश गिटारवादक जोन म्याकलाफ्लिन, साथै गायक शंकर महादेवन, भायोलिनवादक गणेश राजगोपालन र पर्कसनिस्ट समावेश छन्।
उनले पछि 'पश्तो' को लागि उत्कृष्ट विश्वव्यापी संगीत प्रदर्शन र 'एज वी स्पिक' को लागि उत्कृष्ट समकालीन वाद्य एल्बमको लागि बाँसुरीवादक राकेश चौरसिया, अमेरिकी ब्यान्जो प्लेयर बेला फ्लेक र अमेरिकी बासवादक एडगर मेयरको साथमा अन्य दुई पुरस्कारहरू जिते।
शक्ति बाहेक, हुसैनले मास्टर्स अफ पर्कसन, प्लानेट ड्रम र मिकी हार्टसँग ग्लोबल ड्रम प्रोजेक्ट, तबला बीट साइंस, चार्ल्स लोयड र एरिक हार्ल्यान्डसँग संगम, डेभ हल्यान्ड र क्रिस पोटरको साथ क्रसकरेन्ट्स सहित धेरै महत्त्वपूर्ण सहयोगहरूमा योगदान पुर्यावए। बेला फ्लेक र एडगर मेयर र भर्खरै, हर्बी ह्यान्ककसँग।
हुसेनले तीनवटा कन्सर्टको रचना गरेका थिए। उनको तेस्रो, तबला र अर्केस्ट्राको लागि पहिलो कन्सर्ट, सेप्टेम्बर २०१५ मा भारतमा, भारतको सिम्फनी अर्केस्ट्रा द्वारा २०१६ मा युरोप र यूकेमा र अप्रिल २०१७ मा अमेरिकामा प्रिमियर गरिएको थियो।
संसारभर यात्रा गर्ने र प्रदर्शन गर्ने संगीतकारलाई निजी जमघटहरूमा प्रदर्शन गर्न र ढिलो आउनेहरूलाई मन नपराउने विरुध्द आरक्षण थियो।
लेखक नसरीन मुन्नी कबीरसँगको कुराकानीमा उनको पुस्तक 'जाकिर हुसेन: ए लाइफ इन म्युजिक' मा लेखिएको थियो, हुसैनले भने कि निजी जमघट, कर्पोरेट कार्यक्रमहरू वा विवाहहरू, गीत सुन्नु पर्ने ठाउँहरू, होइनन्।
'ती ठाउँहरू हुन् जहाँ मानिसहरू मेलमिलाप गर्न, पिउन र खाना खान आउँछन्। यसरी संगीत सुन्नुपर्छ भन्ने होइन । मेरो लागि, यो कन्सर्ट हल हो वा थिएटरका मानिसहरू आफ्नो सिटमा बस्छन्, हल अँध्यारो हुन्छ र हामी संगीतकारहरूले आफ्नो ठाउँ लिन्छौं, उनले भने।
हुसेनले आयोजकहरूलाई प्रदर्शन सुरु भएपछि ढोका बन्द गर्न र ढिलो आउनेहरूलाई अनुमति नदिन आग्रह गरे।
त्यसपछि त्यहाँ मानिस आफैं समयमै आउन थालेका थिए। उनको फरासिलो मुस्कान, युवक जस्तै राम्रो लुक्स र आफ्नो औंलाहरुसँग ताल राख्ने घुमाउरो तालाहरुले उनलाई एक विशिष्ट तारा व्यक्तित्व प्रदान गर्यो जुन कहिलेकाहीँ उनको संगीत भन्दा बाहिर गयो।
सन् १९९४ मा भारतीय पत्रिका 'जेन्टलम्यानूका महिला पाठकहरूले अमिताभ बच्चनलाई मन पराउनेहरू विरुध्द प्रतिस्पर्धामा पर्कसनिस्टलाई एक पटक 'सेक्सी पुरुष' भनी मतदान गरेका थिए।
“पत्रिका टोली मलाई भेट्न आएको थियो र मैले यी सबै सूट र ज्याकेटहरू र पश्चिमी लुगाहरू लगाएको र तिनीहरूको कभरमा फिचर गरेको चाहन्छु। मलाई लाग्छ कि उनीहरू पनि उत्तिकै स्तब्ध र आश्चर्यचकित थिए कि मैले सबैभन्दा धेरै मत जितेको छु किनकि उनीहरूले विजेता अमिताभ बच्चन हुनेछन् भन्ने अनुमान गरेका थिए, कबीरले हुसैनलाई उद्धृत गर्दै भने।
तबला वादकको रूपमा आफ्नो कामको अलावा, हुसैनले 'मन्टो' र 'मिस्टर एण्ड मिसेस अय्यरू लगायत धेरै चलचित्रहरूमा संगीत पनि दिए।
उनले मर्चेन्ट आइभोरी फिल्म निर्माण 'हीट एन्ड डस्ट, द परफेक्ट मर्डरू र 'साज' मा शबाना आजमीको विपरित अभिनय पनि गरे।
१९८८ मा हुसैन ताजमहल चिया ब्रान्डको अनुहारको रूपमा घरपरिवारको नाम बन्यो।
३३ सेकेन्डको टिभी विज्ञापनमा, उस्तादलाई आफ्नो तबला रियाजमा डुबेको देखाइएको थियो । प्रख्यात हरीश भीमानीको भ्वाइसओभरले त्यसपछि हुसैनको सीपलाई ूवाह उस्ताद, वाह१ू भन्दै प्रशंसा गर्नेछ। जसमा पर्कसनिस्टले जवाफ दिनेछस् 'अरे हुजूर, वाह ताज बोलिए' त्यो 'वाह ताज' धेरै अवसरको लागि प्रायः प्रयोग गरिएको बजवर्ड बनेको छ, र ती धेरै वर्ष पछि पनि सम्झनामा छ।
सोही वर्ष, हुसैनले आफ्ना बुबा अल्लाह राखासँग दूरदर्शनमा प्रिमियर भएको प्रतिष्ठित राष्ट्रिय एकीकरण गीत 'मिले सुर मेरा तुम्हारा' मा पनि स्क्रिन स्पेसमा सहकार्य गरे।
उनकी श्रीमती एन्टोनिया मिनेकोला र दुई छोरीहरू अनिसा कुरैशी र इसाबेला कुरेशी छन्।
चार ग्रामीहरू बाहेक, हुसैनले पद्मश्री, पद्मभूषण, पद्मविभूषण, संगीत नाटक अकादमी पुरस्कार, संयुक्त राज्य अमेरिकाको राष्ट्रिय सम्पदा फेलोशिप र फ्रान्सको अर्डर अफ आर्ट्स एण्ड लेटरमा अफिसर सहित अनगिन्ती पुरस्कार र सम्मानहरू प्राप्त गरेका थिए।
संगीत र भूगोलको सीमाना नाघेर धेरै चाँडो संसार छोडेका कलाकारलाई उनका अनगिन्ती फ्यानहरूले बिदाइ गरेपछि धेरैले ‘वाह उस्ताद’ मात्र भन्न सके। (स्रोत: प्रेस ट्रस्ट अफ इन्डिया)
प्रतिक्रिया